14 maart 2018- Graag informeren wij u over de oprichting van Stichting Kijksluiter.

Stichting Kijksluiter heeft als doelstelling om goed geneesmiddelgebruik te bevorderen door begrijpelijke informatie te bieden aan iedere Nederlander, ongeacht beperkingen, taal of achtergrond.
Er is een grote behoefte aan effectieve geneesmiddelvoorlichting. Ruim 30% van de in Nederland voorgeschreven geneesmiddelen wordt niet of niet goed gebruikt. Dit leidt tot onnodige ziektelast voor de patiënt, verspilling en extra (zorg)kosten voor de maatschappij. De kosten hiervan lopen jaarlijks in de miljarden en zijn grotendeels vermijdbaar.

Kijksluiter is een bibliotheek van – momenteel – 5.000 animatievideo’s, waarin de belangrijkste informatie uit de officiële bijsluiter van een geneesmiddel in begrijpelijke spreektaal wordt uitgelegd aan een gebruiker.

Kijksluiter is in korte tijd uitgegroeid tot een breed gedragen hulpmiddel voor het verbeteren van kennis en begrip over geneesmiddelen. Er zijn reeds 400.000 gebruikers, maar dat is nog slechts een fractie van de 11 miljoen Nederlanders die structureel medicijnen gebruiken. Om maximaal effect te kunnen sorteren, is een breed bereik nodig en moet Kijksluiter laagdrempelig beschikbaar zijn.

Om deze reden is Stichting Kijksluiter opgericht. Per 15 maart 2018 zal Stichting Kijksluiter de bibliotheek van animatievideo’s ter beschikking stellen aan de zorg.