30 juli 2018

Eindhovense apotheken maken tijd vrij om zorgtaken beter te vervullen

Apothekers van Stichting Gezondheidscentra Eindhoven (SGE) willen meer als zorgverlener en medicijncoach kunnen optreden. ‘’Wij willen de apotheek toekomst-proof maken’’, zegt Jolanda de Vlugt van Apotheek Woensel. Het begint er volgens haar mee dat de apotheek een fijne plek moet zijn voor de patiënt. Om extra ruimte te creëren voor de patiënt hebben de Eindhovense apothekers besloten om zorg en logistiek te splitsen. Zo ontstaat er in de apotheek meer ruimte voor zorgtaken.

Onderdeel hiervan is het aanbieden van Kijksluiter. ‘’Door visualisatie in de apotheek wordt geneesmiddelinformatie veel beter overgebracht dan met een paar A4’tjes die je meegeeft voor thuis, vooral aan laaggeletterden en migranten. De eerste uitgifte gebeurt niet langer aan de balie, maar in een aparte ruimte waar in alle rust naar een beeldscherm gekeken kan worden en de apotheker of assistent vervolgens aanvullende informatie kan geven en vragen kan beantwoorden. De patiënt moet uiteindelijk de informatie belangrijker vinden dan het medicijndoosje. Een volgende stap is dat patiënten via een beeld- en geluidverbinding thuis naar Kijksluiter kunnen kijken, vooral voor ouderen die niet meer zo mobiel zijn een ideale oplossing’’, aldus de Vlugt.

Lees het volledige artikel in het Pharmaceutisch Weekblad.

Bezoek voor meer informatie over SGE de website: www.sge.nl.