4 september 2018

Begin 2017 heeft Kijksluiter de eHealth4All prijs voor ‘De Beste App voor IEDEREEN’ gewonnen. De prijs werd uitgereikt door Stichting Pharos met een bijdrage van GGD-GHOR Nederland en TNO. Mede dankzij deze prijs is Kijksluiter nog toegankelijker gemaakt voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Pharos en een testpanel van onder andere mensen die moeite hebben met lezen en schrijven namen Kijksluiter onder de loep. Daar hebben we veel van geleerd.

De adviseurs van Pharos hebben samen met taalambassadeurs van Stichting ABC de video’s getest en advies gegeven. Er zijn drie aspecten bekeken in twee testrondes. Als eerste is de toegankelijkheid van de Kijksluiter Mobiele App getest. De belangrijkste uitkomsten waren:

1. Beperk het aantal keuzes per pagina
2. Gesproken uitleg bij iedere pagina helpt bij het gebruik van de app

In de eerste testronde is ook gekeken naar de inzet van beelden of iconen in de video’s. Er zijn verschillende soorten beelden en iconen getest, en vrij snel werd duidelijk dat ‘meer’ niet altijd ‘beter’ is. Ook werd het belang van een directe associatie tussen icoon en gesproken tekst bevestigd. Als een icoon op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden, zorgt dit voor verwarring.

Quote testdeelnemer: “Als ik naar de video kijk dan kies ik ervoor om naar de gesproken tekst te luisteren. De iconen zag ik in het begin wel, maar het leidt mij teveel af.”

De belangrijkste les was dat je pas werkelijk iedereen, en dus ook mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, bereikt als je met hen samenwerkt in de ontwikkeling van een product. Zonder hun betrokkenheid is het perspectief van de ontwikkelaar steeds de beperkende factor voor de bruikbaarheid en begrijpelijkheid.

Klik hier voor het volledige artikel!